Сучасні діти "дурніші" за попередні покоління, кажуть вчені. Чи дійсно це так(фото)

Сучасні діти "дурніші" за попередні покоління, кажуть вчені. Чи дійсно це так(фото)

"Фабрика екранних ідіотів". Так називається книга французького нейробіолога Мішеля Демюрже, директора з досліджень національного інституту здоров'я Франції, у якій він на конкретних даних показує, як цифрові пристрої серйозно впливають - і не в кращий бік - на розвиток дітей і підлітків.

"Тому, що ми робимо з нашими дітьми, просто немає виправдань", - попереджає експерт в інтерв'ю BBC News Mundo.

Демюрже відштовхується від простого факту: за останні два десятиліття коефіцієнт розумового розвитку (IQ) молоді невпинно падає. А нові покоління менш інтелектуальні, ніж попередні.

Науковець працював у таких відомих дослідницьких центрах, як Массачусетський технологічний інститут (MIT) і Каліфорнійський університет у США.

Його книга стала бестселером у Франції. Наводимо уривки з нашого інтерв'ю з ним.

Мішель Демюрже вважає, що сучасні діти стали жертвами "цифрової оргії"

BBC: Чи дійсно сучасна молодь - перше в історії покоління з нижчим IQ (коефіцієнтом інтелекту), ніж в їхніх батьків?

Мішель Демюрже: Дослідники давно помітили, що показник інтелекту людства стабільно підвищується незалежно від расової приналежності.

Це назвали "ефектом Флінна" на честь американського психолога, який описав цей феномен.

Однак останнім часом у деяких країнах ця тенденція почала змінюватися на протилежну.

На IQ суттєво впливають система охорони здоров'я, школа, харчування тощо. Але якщо розглядати країни, де соціально-економічні чинники лишаються досить стабільними протягом десятиліть, то "ефект Флінна" дає збій.

З'явилися так звані "цифрові аборигени" - перші діти, у яких IQ нижчий, ніж у їхніх батьків. Цю тенденцію зафіксували в Норвегії, Данії, Фінляндії, Нідерландах, Франції та багатьох інших країнах.

BBCЩо спричиняє таке падіння IQ?

Демюрже: На жаль, ми поки що не можемо визначити конкретну роль кожного чинника, включно з, наприклад, забрудненням довкілля (особливо пестицидами) або впливом екранів телевізорів чи інших гаджетів.

Але ми точно знаємо: навіть якщо час, проведений дитиною перед екраном, - не єдиний винуватець, він має значний вплив на погіршення IQ.

Кілька досліджень показали: чим довше дитина сидить перед телевізором, телефоном, чи грає у відеоігри, тим сильніше знижується рівень її IQ та когнітивний розвиток.

Страждають базові елементи інтелекту: мова, концентрація, пам'ять, культура (сукупність знань, що допомагають нам організувати й розуміти світ). 

Зрештою це призводить до значного зниження успішності в школі.

BBC: Як саме цифрові пристрої спричиняють все це?

Демюрже: Розвиток мовлення й розумових здібностей у дітей відбувається в процесі живого спілкування.

Якщо ви мені даєте інформацію напряму, мій мозок відгукується, його нейрони починають працювати. Якщо ж я отримую інформацію з екрана, то нейрони не реагуватимуть - або будуть, але значно менше.

Якщо ви кажете маленькій дитині назву кольору, наприклад, "зелений", тричі поспіль, то вона вивчить це слово. Якщо вона чує те саме слово з екрана, то, за різними дослідженнями, дитині необхідно від двадцяти до шістдесяти разів, щоб вивчити нове для неї слово.

Крім впливу на IQ, є й інші проблеми: сидячи перед екранами, діти мало рухаються, що призводить до ожиріння. А блакитне світло погіршує їхній сон.

BBC: Якої саме шкоди завдають екрани нервовій системі?

Демюрже: Мозок не є "стабільним" органом. Його характеристики залежать від нашого досвіду.

Наше оточення, проблеми, робота змінюють як його структуру, так і функціонування. Одні нейронні зв'язки формуються й міцнішають, інші - зникають. 

Вчені помітили: час, проведений перед екраном з розважальною метою, затримує анатомічне й функціональне дозрівання мозку в зонах, пов'язаних із мовою та увагою. 

Не всі види діяльності живлять мозок з однаковою ефективністю.

Тест IQ в 1947 році

Демюрже: Навчання, інтелектуальна робота, читання, музика, мистецтво, спорт... усе це значно краще структурує й живить мозок, ніж екрани.

Потенціал пластичності мозку надзвичайно високий у дитинстві та юності. Потім він починає знижуватись, стає менш ефективним.

Мозок можна порівняти з глиною для ліплення. Спочатку вона волога і з нею легко працювати. Але поступово твердішає, і ліпити стає значно складніше. 

Проблема екранів у тому, що вони заважають розвитку мозку дитини, роблять його слабшим.

BBC: Чи всі екрани однаково шкідливі?

Демюрже: Ніхто не каже, що "цифрова революція" - це погано і її потрібно зупинити. Я сам активно користуюсь цифровими інструментами. А коли моя донька пішла до школи, я показав їй деякі офісні програми та як шукати інформацію в інтернеті.

Чи повинні учні отримувати базові комп'ютерні навички? Звісно, що так.

Чи можуть цифрові технології стати важливим інструментом у педагогічному арсеналі вчителя? Безперечно, якщо вони є частиною структурованого освітнього проєкту, і це ефективно сприяє передачі знань.

Однак, коли екран потрапляє до рук дитини чи підлітка, це майже завжди найпримітивніші види дозвілля: телебачення, яке лишається екраном номер один для будь-якого віку (фільми, серіали, кліпи тощо); відеоігри (переважно екшн і насильство) і, нарешті, соціальні мережі, де панує божевільне безглузде самоствердження.

BBC: Скільки часу діти й підлітки проводять перед екранами?

Демюрже: Дворічні в середньому майже три години на день, восьмирічні - близько п'яти, підлітки - понад сім годин.

Це означає, що до 18 років наші діти проведуть перед екранами 30 шкільних років або 16 робочих, працюючи повний робочий день!

Це просто безумство і безвідповідальність.

"Дітям, які вчаться писати на комп'ютері за допомогою клавіатури, важче запам'ятовувати й розпізнавати літери, ніж тим, хто вчиться за допомогою руки, олівця й аркуша паперу", - каже французький вчений

BBC: Скільки часу діти мають проводити перед екранами?

Демюрже: Дослідження показують, що дітям і підліткам легше дотримуватись правил, якщо їх спочатку обговорити.

Варто пояснити, що екрани шкодять мозку, порушують сон, концентрацію, заважають засвоєнню мови, знижують успішність, підвищують ризик ожиріння тощо.

Що ж до загальних рекомендацій, то до шести років ідеальний варіант - жодних екранів (це не означає, що ви не можете час від часу дивитися з дітьми мультфільми).

З шести років, при правильному контенті та дотриманні режиму сну, - пів години або навіть година на день.

Інші важливі правила: жодних екранів вранці перед школою, ввечері перед сном або під час спілкування з іншими людьми. І головне - жодних екранів у спальні.

При цьому важко пояснити дітям, що це - серйозна проблема, якщо ми, батьки, постійно підключені до своїх смартфонів і планшетів.

BBC: Чому багато батьків не знають про шкоду гаджетів?

Демюрже: Тому що інформація, яку надають батькам, - неповна і необ'єктивна.

Але це й не дивно. Цифрова індустрія щороку приносить мільярди доларів. А діти і підлітки - дуже прибутковий ресурс. Тому багатим технологічним компаніям легко знайти лобістів.

Так, один психолог, начебто експерт з відеоігор, розповідав у різних ЗМІ, що відеоігри мають позитивний ефект і їх не варто демонізувати.

Що відмова від гри може навіть негативно позначитись на майбутньому дитини. А найжорстокіші ігри можуть мати терапевтичну дію і здатні вгамувати дитячий гнів.

При цьому ніхто з журналістів, які брали інтерв'ю в цього "експерта", не згадав, що він працює в індустрії відеоігор.

І це лише один з багатьох прикладів, описаних у моїй книзі.

Таке вже було з тютюном, глобальним потеплінням, пестицидами, цукром тощо.

Але є і хороша новина. З часом реальність стає дедалі важче заперечувати.

Цифрові компанії наймають експертів, які розповідають про користь відеоігор

BBC: Якими, на вашу думку, будуть представники нинішнього цифрового покоління, коли стануть дорослими?

Демюрже: Я часто чую, що "цифрові аборигени" досліджують світ "інакше".

Мовляв, попри дефіцит мови, уваги й знань, вони дуже вправні в "інших речах". Але, що мається на увазі під "іншими речами"?

Дослідження показують, що, всупереч поширеній думці, вони не дуже добре володіють комп'ютером. У доповіді Європейського союзу пояснюється, що низька цифрова компетентність перешкоджає впровадженню освітніх технологій у школах.

Ці діти також не дуже добре справляються з обробкою і розумінням величезної кількості інформації, доступної в інтернеті.

Який можна зробити висновок? Очевидно, що вони вміють користуватися основними цифровими додатками, купувати товари в інтернеті, завантажувати музику, фільми тощо.

На мій погляд, вони нагадують тих, кого описав Олдос Гакслі у своєму знаменитому антиутопічному романі "Прекрасний новий світ". 

Одурманені безглуздими розвагами, позбавлені мови, нездатні мислити, вони при цьому абсолютно задоволені своїм життям.

Чим раніше діти отримують доступ до екранів, тим більше в них розвивається залежність у старшому віці

BBC: Деякі країни законодавчо обмежують час використання смартфонів дітьми, а іноді взагалі забороняють. Як ви гадаєте, це правильно?

Демюрже: Мені не подобаються заборони, і я не хочу, щоб хтось вказував мені, як виховувати мою доньку.

Але інформація, яку надають батькам, має бути чесною і повною.

Гарним початком була б прозора інформаційна кампанія щодо впливу екранів на розвиток дітей із чіткими рекомендаціями: жодних гаджетів до шести років, а потім не більше 30-60 хвилин на день.

BBC: Якщо ця "цифрова оргія", як ви її називаєте, не припиниться, чого нам чекати?

Демюрже: Посилення соціальної нерівності та розділення суспільства.

Меншість дітей, врятованих від "цифрової оргії" (їх Гакслі у своїй антиутопії називає "альфи"), володітимуть усіма необхідними інструментами, щоб розмірковувати про те, як влаштоване життя, та робити правильні висновки.

Тоді як більшість дітей з обмеженими когнітивними й культурними інструментами - так звані "гами" - не зможуть стати освіченими громадянами.

Альфи вчитимуться в дорогих державних школах зі "справжніми" вчителями-людьми.

Гами, навпаки, підуть у віртуальні державні школи з обмеженою людською підтримкою, де їх годуватимуть псевдомовою, схожою на "нову мову" у романі Джорджа Орвелла "1984", і навчатимуть базовим технічним навичкам.

Це буде сумний світ, у якому, за словами соціолога Ніла Постмана, вони розважатимуться до смерті.

Світ, у якому, завдяки постійному й виснажливому доступу до розваг, вони навчаться любити своє рабство. 

Вибачте за песимізм. Можливо (і я сподіваюся на це), я помиляюсь. Але тому, що ми робимо з нашими дітьми і як ставимо під загрозу їхнє майбутнє і розвиток, просто немає виправдання.

Джерело: BBC



Загрузка...