В Ізмаїльській міськраді прокоментували вартість пасажирських перевезень та розповіли, хто може користуватися пільгами
Місяць тому, 17 лютого, в Ізмаїлі підвищилася ціна проїзду в транспорті загального користування, що працює в режимі «маршрутне таксі» на міських автобусних маршрутах, і склала 20 грн. Водночас для учнів міських закладів середньої освіти вартість проїзду, за умови пред’явлення учнівського квитка, складає 5 грн – на період навчального року з 1 вересня по 1 червня включно, та 10 грн – на період літніх канікул. Разом із тим, перегляд тарифів не вплинув на пільгові перевезення. Раніше про це неодноразово розповідав Ізмаїльський міський голова Андрій Абрамченко, а 21 березня у зв’язку з продовженням резонансу щодо цієї теми, ситуацію з пасажирськими перевезеннями транспортом загального користування прокоментував під час брифінгу заступник міського голови Сергій Лузанов.
«Питання пасажирських перевезень в місті і пільгових пасажирських перевезень є актуальним, і є таким, що викликає періодично питання у жителів нашого міста. Тим більше, що місяць тому, 17 лютого, було прийнято рішення про затвердження нового тарифу – вартість проїзду тепер становить 20 гривень. І це викликало спочатку занепокоєння, тому що було питання, чи збережеться достатня кількість пільгових перевезень. Можу одразу сказати, що пільгові перевезення аж ніяк не постраждали внаслідок введення нової вартості проїзду в міському транспорті», – зазначив Сергій Лузанов.
Посадовець зауважив, що наразі у місті збережено усі маршрути, за якими здійснюються пільгові перевезення, а саме це маршрути номер 1, 11, 12, 14, 16, 17 і 18. В цілому, зауважує Сергій Лузанов, вони «перекривають» усю територію міста, дозволяючи потрапити до таких соціально важливих установ, як медичні заклади, управління праці та соціального захисту, адміністрація міста, Пенсійний фонд, райвідділ поліції, міськрайонний суд, заклади освіти, супермаркети та інші заклади, які є важливими та значущими для жителів міста.
Заступник міського голови також нагадав, що вартість проїзду не переглядалася з червня 2022 року, однак відповідно до п. 1.6. Методики розрахунку тарифів на послуги пасажирського автомобільного транспорту, затвердженої наказом Міністерства транспорту та зв’язку № 1175 від 17.11.2009, перегляд рівня тарифів має відбуватись через зміну вартості запчастин, мастильних матеріалів, рівня мінімальної заробітної плати, вартості палива більше ніж на 10%:
«Тобто увесь цей час вартість проїзду залишалася на одному рівні при тому, що відповідно до законодавства, за умови, якщо складові тарифу змінюються більше ніж на 10 відсотків, вартість має бути перерахована. Тому що якщо цього не зробити – починається формуватися ризик того, що буде падати якість обслуговування, буде падати якість та кількість автобусів, які задіяні у пасажирських перевезеннях. Реальна вартість проїзду в місті Ізмаїлі вона вища за ту, яка була затверджена виконавчим комітетом. І ця вартість, яку затвердив виконавчий комітет, це предмет перемовин і компромісу між перевізниками і міською владою. З одного боку, ми маємо зберегти систему пасажирських перевезень у місті, з іншого боку, і перевізники, і ми розуміємо, що ця система має базуватися на більш менш адекватних економічних показниках»., – зазначив Сергій Лузанов.
Він зазначив, що за підрахунками реальна ціна проїзду залежно від маршруту коливається від 26 до 36 грн.

Нагадаємо, раніше Ізмаїльський міський голова повідомляв, що від червня 2022 року розмір мінімальної заробітної плати збільшився на 23,1%, вартість палива – більш ніж на 10%; електроенергія – більш як на 20%; подорожчали запчастини, автомобільні шини, акумуляторні батареї, при цьому пасажиропотік значно зменшився. В сукупності все це вплинуло на собівартість проїзду, яка на початку 2025 року в міських маршрутних таксі становила від 22,98 грн до 36,41 грн (середня розрахункова вартість проїзду – 26,92 грн). Адміністрація міста та перевізники дійшли компромісу та погодили тариф на рівні 20 грн.
Також Сергій Лузанов нагадав про категорії людей, які можуть користуватися правом безкоштовного проїзду, а саме це: особи з інвалідністю внаслідок війни та учасники бойових дій, та прирівняні до них особи, особи з інвалідністю першої групи та особи, які їх супроводжують, батьки загиблих і померлих військовослужбовців, постраждалі від Чорнобильської катастрофи і діти з інвалідністю, і чорнобильці першої категорії, громадяни, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, віднесені до категорії 1, учасники ліквідації наслідків аварії на Чорнобильський АЕС, які належать до категорії 2, діти, яким встановлено інвалідність, пов’язану з Чорнобильською катастрофою.
Водночас ширшим є перелік людей, які можуть користуватися безкоштовним проїздом у «пільгових» вищезгаданих автобусах:
«Це ті категорії громадян, які користуються правом безкоштовного проїзду в міському транспорті, який працює в режимі маршрутного таксі. Крім того, є категорії, які користуються пільговим проїздом в міському транспорті, який використовується в звичайному режимі. Це ті сім пільгових маршрутів. І тут цих пільгових категорій набагато більше, це і особи з інвалідністю, і діти з інвалідністю та особи, що супроводжують їх, діти з багатодітних родин, ветерани військової служби, ветерани праці, пенсіонери за віком, батьки загиблих і померлих військовослужбовців. Тобто на пільгових маршрутах ширший перелік тих, хто користується пільговим проїздом».
Варто зазначити, що пільговий проїзд перевізникам компенсує міська влада. За міською програмою у минулому 2024 році на виконання цих завдань було спрямовано понад 2,7 млн грн, а на поточний 2025 рік заплановано 2,9 млн грн.
«Тому ми маємо сподівання, що система пасажирських перевезень в місті буде працювати стабільно, буде функціонувати для того, щоб забезпечувати можливість потрапити до різних районів міста, потрапити до різних закладів, установ – всім жителям, які захочуть скористатися нашої транспортною системою», – каже посадовець.
Разом із цим заступник міського голови нагадав, що у разі виникнення будь-яких питань стосовно пільгових перевезень, містяни можуть звертатися до місцевої влади та отримати відповідь. Однак на даний момент скарг з цього приводу не надходило:
«Наші спеціалісти управління економіки постійно моніторять всі маршрути. Особлива увага приділяється пільговим маршрутам, пільговим перевезенням, відпрацьовуються всі можливі звернення. Ми наразі не фіксуємо скарг, тому якщо у когось виникає бажання поставити питання – ми будемо на них відповідати. Це обов’язок міської влади – забезпечувати стале функціонування цієї системи, для цього робиться все необхідне».
Окремо під час брифінгу обговорили досить буденну ситуацію: дитина під час навчального року загубила або з будь-яких інших причин не має при собі учнівський квиток. Нагадаємо, раніше у міськраді надавали уточнення, що учнівський квиток необхідно пред’являти з десяти років.
«Давайте не забувати не тільки про відповідальність перевізника, але і про відповідальність родини. Для того, щоб підтвердити, що це дитина, яка має право на цей проїзд, в неї має бути документ, який підтверджує, що вона є учень. Тобто це учнівський квиток, який якраз і є свідченням того, що дитина навчається в школі. Ми неодноразово бачили ситуації, коли, дитина виглядає набагато старше, і у водія виникали питання, і ці питання знімались, коли дитина демонструвала учнівський квиток. Тому з одного боку перевізники мають дотримуватись правил перевезень, з іншого боку ті категорії, які мають підтвердити своє право на перевезення за пільговим режимом, вони теж мають пред’являти відповідні документи, які дають їм на це право».

Амєлія МИЙНОВА