Гострий кадровий голод на торговому флоті намагаються «вилікувати» підвищенням зарплати
Якщо у світі сьогодні спостерігається тенденція у дефіциті штурманів, то українські крюїнги перебувають у активному пошуку – механіків. Про це повідомляє Seafarers Journal , посилаючись на Вісник Крюінга.
За різними оцінками, в Україні налічується від 150 000 до 200 000 моряків, і найбільший кадровий голод сьогодні мають компанії з механіків. Запити крюїнгів цього підтвердження.
На сайті ukrcrewing.com.ua у липні 2024 року крюїнгові компанії розмістили 1924 відкритих вакансій на різні позиції, згідно з якими зроблено висновки:
- левова частка вакансій припадає на балкери, контейнеровози та general cargo;
- найчастіше крюїнги шукають співробітників на ро-ро, судна танкерного флоту, рідше - в офшорі;
- абсолютним лідером по затребуваності залишаються старші механіки, старші помічники та другі механіки;
- спостерігається тенденція, що з кожним роком вимоги до хорошого фахівця зростають.
Згідно з запитами роботодавців, сьогодні, крім звичних обов'язків, комсклад повинен розбиратися:
- у цифровізації систем судна;
- знати основи штучного інтелекту, який також активно впроваджується у роботу, забезпечуючи якісну, ефективну та безпечну експлуатацію судів;
- Професійні обов'язки зростають, якщо механік працює на великих танкерах, що перевозять безліч нафтових, газових або хімічних вантажів (тут ще більше спеціалізованого обладнання, установок і систем, які необхідно регулярно обслуговувати, оглядати і ремонтувати).
Гострий брак моряків певних посад породив у галузі небувалу кризу.
Для його дозволу зроблено такі кроки:
- пропонується онлайн навчання українських моряків;
- надання допомоги з отриманням паспорта моряка та сертифікації в Польщі, Нідерландах, Литві, Хорватії, Канаді та інших країнах (наприклад, ITF Seafarers' Trust та Профспілка працівників морського транспорту України (ПРМТУ) розробили програму для кадетів, що дозволяє завершити навчання та отримати литовські та українські сертифікати компетентності);
- українським морякам надали можливість працювати на судах під прапором Канади, якщо вони отримають схвалення від Transport Canada (за умови, що вони отримали сертифікати STCW через морську академію, розташовану в Україні);
- Панамська морська адміністрація підтверджує, що прапор Панами приймає моряків з України для отримання панамського паспорта моряка віддалено через Seaman Solutions;
- спостерігається тенденція на тривалі контракти та короткі відпустки, що частково компенсує невелику кількість моряків, які все ще залишаються в Україні та не можуть виїхати.
Представники консалтингової агенції Drewry називають сьогодні ключовим мотиватором роботи в морі – фактор підвищення зарплат, який спонукає утримувати вже наявних моряків на флоті, а молодих курсантів вивчати морську справу. Це, на думку експертів, привабить українців, які переїхали до Європи та починають нове життя.
«Роботодавці шукають альтернативні джерела, щоб заповнити прогалину, тому заробітна плата почала демонструвати високу волатильність (вагання, нестійкість). У таких сегментах, як контейнеровози та судна постачання, вже спостерігається зростання ставок зарплати на тлі високого попиту на кадри. Ми очікуємо на зростання ставок і в інших сегментах», — підкреслили в консалтинговому агентстві.
Джерело: Seafarers Journal